حضور پررنگ علم و دانش در فیلمهای علمی تخیلی 2017
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۸۲۰۳۰۲
فیلمهای علمی تخیلی زیادی در سال 2017 روی پرده نقرهای سینماها به نمایش درآمد که تکنولوژیهای پیشرفته و واقعیتهای علمی رنگارنگی را به مخاطبان نشان داد.
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا_ هانا حیدری؛ برخی از فیلمهای علمی تخیلی سال 2017 داستان مردم واقعی را به تصویر کشید که نقشی تاریخی در شکلگیری علوم مدرن داشتند اما نام آنها از دید عموم پنهان مانده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی دیگر از فیلمها نیز روایتگر داستان دنیاهای تخیلی است که ساکنان آن موجوداتی عجیب و غریب و ناآشنا هستند و تکنولوژیهایی را در اختیار دارند که انسان رویای آن را در سر میپروراند.
در ادامه با برخی از این فیلمها و داستانهای آنها آشنا میشویم:
اشخاص پنهان
فیلم «اشخاص پنهان» نشان میدهد که چگونه ناسا اولین فضانورد خود را طی رقابت فضایی آمریکا و روسیه به مدار زمین فرستاد اما این فیلم داستان مهمتری هم برای گفتن داشت: نقش مهمی که زنان آفریقایی آمریکایی در این بین ایفا کردند.
زنان ریاضیدان آفریقایی آمریکایی در آن زمان کمک شایان توجهی به ناسا کردند تا بتواند اولین فضانورد خود را به فضا بفرستند؛ آن هم در دورهای که قوانین جداسازی میان سفیدپوستان و سیاهپوستان در آمریکا اجرا میشد و آژانس فضایی نیز از این قوانین پیروی میکرد.
دختری با تمام موهبتها
در دنیای واقعی نوعی قارچ انگلی وجود دارد که مورچهها را آلوده میکند و کنترل ذهن آنها را به دست میگیرد؛ فکر میکنید چه اتفاقی میافتد اگر این قارچ انسان را نیز آلوده کند؟ در فیلم «دختری با تمام موهبتها» دنیای انسانها توسط نوعی قارچ انگلی دگرگون شده است.
این قارچ همان اثری را روی انسان دارد که قارچ انگلی «افیوکوردیسپس» روی مورچهها دارد: کنترل مغز و بدن انسان را به دست میگیرد و رفتار آنها را تغییر میدهد. اما برخلاف افیوکوردیسپس، قارچ انگلی نقش اول این فیلم میزبان را تبدیل به زامبیهای گوشتخوار وحشی میکند.
کینگ کونگ
در یک جزیره متروکه تیمی از ماجراجویان، دانشمندان و افراد نظامی متحد میشوند تا با موجودات کشنده و خطرناک شامل یک گوریل عظیمالجثه مبارزه کنند. این گوریل تقریبا 100 متر ارتفاع و عرضی به اندازه نهنگ آبی امروزی دارد. تاکنون هیچ گونه از پستانداران خشکی به چنین ارتفاعی نرسیده است. تنها «ساروپاد»، گونهای از دایناسور گیاهخوار چهار پا، جثهای مشابه کینگ کونگ داشته است.
بزرگترین پستانداری که تاکنون روی زمین زندگی کرده است در اواخر عصر یخبندان منقرض شد. کینگ کونگ شاید عظیمالجثه باشد اما خطرات بزرگتری در انتظار ماجراجویان این جزیره مرموز است.
والرین و شهر هزار سیاره
این فیلم که براساس کتابهای کمیک فرانسوی ساخته شده است، ماجراجویی دو مامور دولتی را نشان میدهد که مسئول حفظ نظم در دنیا هستند. در این فیلم موجودات فرازمینی فوقالعاده، سیارات بیگانه عجیب و غریب و حقایق علمی شگفتانگیزی به تصویر کشیده شده است.
فضای میان ما
این فیلم داستان کیهانی را روایت میکند: اولین انسان متولد شده در سیاره مریخ تصمیم میگیرد که به زمین سفر کند و پدرش را ملاقات کند. اما وقتی پسرک به زمین میرسد بیمار میشود چرا که بدنش توانایی سازگاری با افزایش نیروی گرانشی محیط جدید را ندارد.
در نهایت این پسر، قبل از این که بدنش به طور کامل از کار بیفتد، موفق میشود که به هدفش برسد. البته در این بین مجبور به فرار از دست دولتمردانی میشود که قصد دارند او را نجات دهند.
فیلم «فضای میان ما» شاید علمی تخیلی باشد اما حقایق علمی پشت آن واقعی است و داستان آن براساس تحقیقات انجام شده روی بدن انسان و سفرهای فضایی شکل گرفته است.
زندگی جاودانه هنریتا لکس
این فیلم براساس کتابی نوشته ربکا اسلکوت، روزنامهنگار، ساخته شده است که داستان زندگی هنریتا لکس، زنی آفریقایی آمریکایی را بازگو میکند که در سال 1951 بر اثر سرطان مرد. سلولهای تومور بدخیم هنریتا سلول خوش خیمی را به وجود آوردند که جاودانه بود و برای اولین بار در آزمایشگاه زنده ماند و تکثیر شد.
بدون اطلاع خانواده لکس، سلولهای هنریتا برای استفاده در تحقیقات علمی به دانشگاهها و بیمارستانها فرستاده میشود. فیلم «زندگی جاودانه هنریتا لکس» داستان دبورا، دختر هنریتا، را بازگو میکند که متوجه میشود پس از مرگ مادرش چه بلایی بر سر سلولهای او آمده است.
مرگبازان
بازی با مرگ هزینه گزافی به دنبال دارد و این درسی است که پنج دانشجوی پزشکی در فیلم «مرگبازان» بهسختی یاد میگیرند. جاهطلبی و کنجکاوی باعث میشود که این پنج نفر بخواهند زندگی پس از مرگ را تجربه کنند. بنابراین به طور عمد ضربان قلبشان را متوقف میکنند اما خیلی زود مشخص میشود که مردن، حتی به طور موقت، پیامدهای وحشتناک و غیرمنتظرهای دارد.
اما تنها برخی از چیزهایی که این پنج نفر در سفر کوتاهشان به قلمروی مرگ تجربه میکنند، پایه و اساس علمی دارد. تحقیقات نشان میدهد که پس از توقف ضربان قلب، هوشیاری انسان بلافاصله از بین نمیرود.
زندگی
پس از بازگشت ربات نمونهبردار از سیاره سرخ، فضانوردان ایستگاه فضایی بینالمللی اولین شکل حیات در مریخ را کشف میکنند. بشریت با آغوش باز از این کشف استقبال میکند اما این گونه بیگانه که شبیه به یک قارچ کوچک بامزه است، بهزودی از کنترل خارج میشود و شروع به قتل عام فضانوردان میکند.
در حالی که فضانوردان برای نجات جانشان تلاش میکند، هیولای مریخی هر چیزی که دور و اطراف آنهاست را نابود میکند. این فیلم توجه ویژهای به اصول اخلاقی مرتبط با حیات فرازمینی و سیاستهای اتخاذ شده انسان در این رابطه کرده است.
بلید رانر 2049
35 سال طول کشید تا طرفداران کتاب کلاسیک «بلید رانر» به آرزوی خود برسند و دومین فیلم این مجموعه ساخته شود. اتفاقات این فیلم 30 سال بعد از فیلم اول اتفاق میافتد. فیلم بلید رانر پر از «کپی»، اندرویدهایی (رباتهای انساننما) که تشخیص آنها از انسانها تقریبا غیرممکن است و تنها تروریستهای حرفهای آموزشدیده قادر به شناسایی آنها از انسانهای واقعی هستند.
افسر کی یک شکارچی کپی است که به شدت تلاش میکند تا جواب سوالات خود درباره این ماشینهای انساننما را پیدا کند.
بیگانه: عهد
جدیدترین فیلم مجموعه «بیگانه» شامل همان صحنههای خونین و موجودات خوفناک فرازمینی میشود که طرفداران انتظارش را داشتند. فضاپیمایی حامل 200 کلونی فضایی است و آنها را به سوی سیارهای میبرد که قرار است خانهشان شود.
اما وقتی خدمه فضاپیما پیامی را دریافت میکنند که به نظر میرسد از طرف انسانی در موقعیت مرگبار ارسال شده است، مسیرشان را تغییر میدهند تا به داد این انسان بیچاره برسند. اما خیلی زود «زنومورف»، هیولای وحشتناک فرازمینی، شروع به بیرون پریدن از قفسه سینه مردم کلونی میکند.
شکل آب
فیلم شاعرانه «شکل آب» موجود مرموزی را معرفی میکند که به ظاهر نیمی انسان و نیمی ماهی است. این موجود دو پا که تنها میتواند در آب زندگی کند، شباهتی به موجودات زمینی ندارد.
این هیبرید در آزمایشگاه سری دولتی به زندانی شده است تا این که سر و کله زن ناشنوایی در آزمایشگاه پیدا میشود. زن نظافتچی با این موجود اسرارآمیز دوست میشود و سعی میکند که او را از این زندان فراری دهد.
جنگ ستارگان: آخرین «جدای»
هشتمین فیلم مجموعه «جنگ ستارگان» در سبک حماسی اپرای فضایی ساخته شده است . با دیدن فیلم قبلی «نیرو برمیخیزد» سوالات بزرگی برای طرفداران ایجاد شده بود که در فیلم «آخرین جدای» جواب برخی از آنها داده میشود. این فیلم از نظر بصری فوقالعاده عمل کرده و جنگ فضایی خارقالعادهای را به نمایش کشیده است.
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۸۲۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا باید انسان در «عکسهای منظره» باشد؟
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایفوتوزاین، سوالی که معمولاً درمورد عکاسی از مناظر مطرح میشود این است که آیا بایستی از حضور انسان در عکسها استفاده کرد یا نه.
ما در این مقالهی کوتاه به سه نکتهی مهم دراین مورد اشاره می کنیم تا اگر باری دیگر به عکاسی منظره پرداختید، حضور انسان در آن، مدیریت شود.
1- انتخاب اولویت در عکاسی منظره
هنگام عکاسی از مناظری که انسان یا انسانهایی در آن وجود دارد، بایستی این مورد را مدنظر قرار داد که حضور انسان، تأکید را از سوژه اصلی که همانا منظره است برندارد. در غیر این صورت، عکس شما از یک منظره زیبا تبدیل به یک عکس پرتره محیطی خواهد شد. نکتهای که در این زمینه حائز اهمیت است، حس طبیعی انسانها در مواجهه با طبیعت است. از این بابت، تلاش کنید حس طبیعی آنها را در لحظه عکاسی، تغییر نداده و وجود دوربین، مؤذبشان نکرده است.
2- ایجاد ارتباط معنایی مؤثر
عکاسی از یک جنگل یا یک منظره کوهستانی میتواند بسیار لذتبخش و الهامبخش باشد، اما اگر بتوانید هوشمندانه، انسان را به عکستان اضافه کنید، بیننده میتواند با تصویر، ارتباط بصری بهتری برقرار کرده و باعث پرورش حس خیالپردازی او شود. عکاسی از غروب خورشید همراه با زوجی که در یک طرف کادر قرار گرفتهاند، میتواند ماجرای احساسی زیبایی را شکل دهد، یا نمایش یک صخرهنورد در کنار یک صخره عظیم میتواند احساسی کاملاً متفاوت را در بیننده ایجاد کند.
3- نمایش مقیاس بهتر
وجود انسان در عکس منظره میتواند به درک بهتر مقیاس عناصر آن کمک کند. برای مثال، پسزمینهای از کوههای سر به فلک کشیده در مقایسه با انسان، میتواند سازههای عظیمی را به تصویر بکشد که در صورت عدم وجود انسان، قابل تصور نیست و نیز ابعاد دریاچهای که یک مرد ماهیگیر در کنار آن مشغول ماهیگیری است، بهتر درک خواهد شد.
ترجمه از هادی دهقانپور
انتهای پیام/