5 فیلم شاخص قرن ۲۱ در ژانر علمی - تخیلی + تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۶۶۶۳
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اصطلاح آرمان شهر، مدینه فاضله یا اتوپیا برای نخستین بار توسط تامس مور در سال ۱۵۱۶ عنوان شد و آن را جامعهای خیالی و جزیرهای شکل توصیف کرد که از همه جنبهها کامل است و همه چیز در آن به کمال رسیده است. پاد آرمانشهر نقطه مقابل این تعریف و به معنای ویران شهر و مدینه فاسده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با گذشت زمان، این اصطلاح گستردهتر شده و موضوعات بیشتری را نیز در بر گرفت و به زیر ژانر داستان علمیهای تخیلی مبدل شد. برخی از قابل توجهترین آثار سینمایی قرن گذشته شامل «پرتغال کوکی» و «نوزده هشتاد و چهار» میشود. برخی از فیلمها نیز پاد آرمانشهرهای فناروی را به تصویر میکشند؛ مثل «ماتریکس»، «ترمیناتور» و «پلیس آهنی». در قرن ۲۱ نیز فیلمهای شاخصی در این ژانر ساخته شده که به معرفی برخی از آنها میپردازیم:
جاده «The Road»این فیلم که در مورد بقاست، داستان زندگی یک مرد به همراه پسرش را دنبال میکند که در پوچی بیکران و جهانی که بر اثر یک فاجعه جهانی تخریب شده، برای زنده ماندن در یک جاده سفر میکنند. جایی که جامعه و تمدنی باقی نمانده و بازماندگان برای زنده ماندن به روشهای دور از تمدن دست میزنند.
اما این دو نفر تلاش میکنند که شعلههای انسانیت را با شجاعت خود تا آخرین لحظه نگه دارند. بازی عمیق و پر تحرک ویگو مورتنسن که یک نامزدی اسکار برای وی به ارمغان آورده، در این فیلم لحظات تامل برانگیزی را خلق کرده است.
برف شکن «The Snowpiercer»این فیلم یکی از فیلمهای اصلی ژانر علمی تخیلی در قرن ۲۱ است که تجربه متفاوتی را نسبت به فیلمها معمول و پر خرج هالیوود را القا میکند. در «برف شکن» بعد از تلاش ناکام برای مقابله و کاهش دمای جهانی، دنیا به یک جهنم یخ زده و غیرقابل سکونت تبدیل میشود.
همه انسانهایی که از این حادثه جان سالم به در برده اند در یک قطار زندگی میکنند که برای شخصی به نام ولفورد است و جلوی قطار زندگی میکند. در این فیلم ساختار قطار ساختار یک اجتماع را به تصوی میکشد و هر قسمت از آن محل زندگی یک قشر خاص است و هیچکس قابلیت ارتقا به ردههای بالاتر ندارد.
جنگ برای سیاره میمونها «War for the Planet of the Apes»این فیلم دنباله «سیاره میمون ها» است که بهترین قسمت این مجموعه سینمایی حساب میشود. دوازده سال پس از آنکه آنفولانزای سیمیان جمعیت جهان را مبتلا میکند، قبیله میمونهای باهوش با جوخه سرکش به رهیری کلونل (وودی هارلسون) در حال مبارزه هستند.
همانطور که هم انسانها و هم میمونها در حال انقراض هستند، طرح پیچیده عاطفی و معنوی با سوالات مختلفی در مورد اخلاق، انسانیت و همچنی نقش زبان و گفتار را به عنوان عوامل انسان ساز مطرح میکند.
مکس دیوانه: جاده خشم «Mad Max:Fury Road»بعد از ۱۵ سال ناکامی این سبک از فیلمها در اسکار، مکس دیوانه توانست در این آکادمی ۱۰ نامزد و ۶ جایزه را تصاحب کند و انقلابی که فیلمهای اکشن منتظر آن بود را خلق کند. ۳۰ سال بعد از سه گانه اصلی، جرج میلر با این فیلم به قله حرفه خود میرسد.
مکس و فیریوسا با بازی تام هاردی و شارلیز ترون، در قلب داستان هستند. در حالی که فیلمهای آخرالزمانی از رنگهای اشباع نشده فضای تاریک فیلم را به تصویر میکشند، مکس دیوانه از رنگهای روشن و تضادهای واضع بهره میبرد. این فیلم پر از سکانسهای اکشن است که حتی دل منتقدان را نیز به دست آورده است.
بلید رانر ۲۰۴۹ «Blade Runner ۲۰۴۹»
این فیلم از روی نسخهای قدیمیتر که ۳۵ سال پیش منتشر شده بود ساخته است و هر فاکتوری که یک دنباله سینمایی باید داشته باشد را داراست. این فیلم عناصر داستان قبلی را گسترش میدهد و هویت خود را شکل میدهد.
در این فیلم یک آدم مصنوعی به نام کِی توسط پلیس لس آنجلس استخدام شده تا انسانهای مصنوعی گذشته که از رده خارج شده اند را از بین ببرد. اما او به طور تصادفی با استخوانهای شخصی که در زیر یک درخت مخفی شده مواجه میشود و ادامه داستان پیرامون این مسئله روی میدهد.
گزارش از امیر درویشی
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سینمای جهان فیلم سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پل آستر درگذشت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، پل آستر نویسنده مشهوری که ۳۴ عنوان کتاب در کارنامه دارد و تقریبا بیشترشان به فارسی ترجمه و منتشر شدهاند، بر اثر ابتلا به سرطان در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.
وی علاوه بر کتابهایی چون «سه گانه نیویورک»، فیلمنامه نویس «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
آستر با انتشار اولین کتابش با عنوان «اختراع انزوا» با تحسین منتقدان روبه رو شد.
جایگاه او به عنوان یکی از برجستهترین نویسندگان آمریکایی با مجموعهای از سه داستان مرتبط با هم که به عنوان «سهگانه نیویورک» منتشر شد، تثبیت شد. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند. کتابهای سهگانه برای پرداختن به پرسشهای اگزیستانسیال، با موضوع رمان پلیسی بازی میکنند.
جویس کارول اوتس، رماننویس، در سال ۲۰۱۰ نوشت، آستر برای «داستانهای پست مدرنیستی بسیار شیک و معماییاش که در آن راویها بندرت قابل اعتماد هستند و بستر داستان دایم در حال تغییر است، شناخته شد».
داستان های او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی می کنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
منتقد مایکل دیردا درباره آثار آستر مینویسد: از زمان «شهر شیشهای»، اولین جلد از سهگانهاش در نیویورک، آستر سبکی شفاف و اعترافی را به کمال رساند، سپس از آن برای نشان دادن قهرمانان سرگردان در دنیایی به ظاهر آشنا استفاده کرد که به تدریج با تهدیدهای مبهم و توهم احتمالی، مملو از ناراحتی فزاینده میشوند.
آستر خالق ۱۸ رمان بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شده اند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
کد خبر 6093756